گزارش پیشهمایش سوم : پلیس ترمیمی و پیشگیری از جرم
این جلسه با حضور دکتر محمد بارانی مدیر دفتر تحقیقات کاربردی پلیس پیشگیری ناجا، دکتر حمیدی فر مدیرکل واحد مددکاری ناجا، دکتر فرهاد الهوردی، خانم دکتر زهرا عابدینژاد، تعدادی از افسران عالیرتبه نیروی انتظامی، دانشجویان دکتری رشته مدیریت پیشگیری از جرم دانشگاه علوم انتظامی، و تعدادی از دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری رشته حقوقجزا و جرمشناسی دانشگاههای تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمد فرجیها دبیر همایش برگزار شد. ابتدا سخنرانان به طرح دیدگاه های خود در خصوص موضوع پیش همایش پرداختند. اهم محورهای مطرح شده عبارتند از :
الف) یکی از نخستین پرسشها در ارتباط با سازوکارهای عدالت ترمیمی و پلیس این است که سازوکارهای عدالت ترمیمی در نظام پلیسی ما از چه جایگاهی برخوردارند؟ چه در قالب نهادهای سازمان یافتهتری مانند واحد مددکاری و مشاوره کلانتری ها و چه در قالب رویههای ترمیمی که بخشهای مختلف پلیس مانند پلیس 110 در عمل آن را بهکار میگیرند.
ب) سوال دیگر درباره معیارهای ارجاع پروندهها به واحد مددکاری و مشاوره از سوی مدیران انتظامی است؟ شدت جرم، شخصیت بزهیده، یا بزهکار، رضایت طرفین دعوی، چه تاثیری در ارجاع پرونده ها به میانجیگری دارد؟ قابل گذشت بودن یا نبودن جرایم تا چه اندازه در ارجاع پرونده ها به واحد مددکاری تاثیرگذار است؟
بررسی رویه های عملی نشان میدهد که ضابط و معیار مشخصی در این زمینه وجود ندارد و به نظر میرسد هر واحد انتظامی بر اساس دیدگاه و سلیقه خود عمل میکند.
ج) آیا اصل وجود دلایل کافی (یعنی ارجاع به میانجیگری تنها زمانی انجام میشود که یا دلایل کافی بر انتساب تقصیر به مقصر وجود داشته باشد یا مرتکب تقصیر خود را در ارتکاب عمل پذیرفته باشد) در ارجاع پروندهها به واحدد مددکاری و مشاوره رعایت میشود ؟ اصل منع تهدید یا اجبار به صلح و سازش تا چه اندازه رعایت میشود ؟ .
د) موضوع دیگر اینکه ویژگیهای پیش بینی شده برای تسهیلگر یا میانجیگر مانند 1) بیطرفی 2) آشنایی با فرهنگهای بومی منطقه 3) گذراندن دوره های آموزشی، تا چه اندازه در واحد مددکاری و مشاوره و یا پلیس 110 مورد توجه قرار میگیرد ؟
ه) موضوع بعدی در خصوص سازوکارهای ایجاد تعادل و توازن در قدرت چانه زنی و تفاوتهای فرهنگی میان بزهدیده و بزهکار در هنگام میانجیگری است. بر اساس قطعنامه سازمان ملل در ارجاع پروندهها به فرآیند میانجیگری باید قدرت چانهزنی دو طرف (مقصر و بزهدیده) در نظر گرفته شود. معمولا اختلاف طبقاتی و تفاوت در موقعیت سیاسی اجتماعی طرفین اختلاف و دعوی موجب برهم خوردن توازن و امکان چانهزنی در طرفین میشود. زمانی که بحث مهاجران، حاشیهنشینها، اقلیتهای قومی و فرهنگی، افغانها، و یا زنها مطرح میشود این نگرانی بیشتر احساس میشود.
و) همچنین طرفین دعوی باید پیش از ورود به فرایند میانجیگری از حقوق قانونی خود و آثار و پیامدهای تصمیمات خود آگاه باشند. پرسش این است که آیا تاکنون جزوه آموزشی یا کتابچهای در خصوص حقوق طرفین دعوی در فرایند میانجیگری پلیسی تهیه شده است؟ طرفین اختلاف تا چه اندازه با حقوق قانونی خود مانند محرمانه بودن محتوای مذاکرهها و گفتگوها و یا عدم امکان استناد به اظهارات طرفین در رسیدگیهای رسمی آگاهی دارند.
در ادامه جلسه نکات ذیل توسط سخنرانان و افراد حاضر در جلسه مورد تاکید قرار گرفت:
- ضرورت آموزش اصول و ضوابط میانجیگری به مددکاران اجتماعی و مشاوران نیروی انتظامی و برگزاری کارگاههای آموزشی در خصوص کاربرد عدالت ترمیمی در پلیس
- جمعآوری و تجزیه و تحلیل تجربههای ترمیمی پلیس ایران در زمینه حل و فصل نزاعهای دست جمعی، خشونت خانوادگی، نزاع بر سر مسائل مربوط به زمینهای کشاورزی و آب و...
- ضابطهمند ساختن رویههای عرفی ارجاع پروندههای به واحد مددکاری و مشاوره با در نظر گرفتن اسناد بین المللی و ضوابط حقوق بشری و تنظیم دستور العملهای لازم
- استفاده از ظرفیتهای ترمیمی پلیس از طریق عدم مداخله کیفری و تاکید بر مداخلههای ترمیمی در مواردی که سزاگرایی پلیس و اقدامهای سرکوبگرانه پلیس ممکن است منجر به وخیمتر شده انحراف یا بینظمی اجتماعی شود. از این طریق پلیس میتواند زمینههای صلح و سازش میان طرفین را فراهم آورد. هرچند، برخی بر این باورند که عدم مداخله پلیس نمیتواند یک سازوکار ترمیمی باشد و پلیس آموزشدیده میتواند در این حوزهها نیز مداخله کرده و به عنوان میانجیگر عمل کند.
- تاکید بر بهرهگیری از روشها و الگوهای ترمیمی در اجرای برخی از ماموریتهای پلیس مانند امنیت روانی و اخلاقی و گشت ارشاد و استفاده از مددکاران اجتماعی و درک ارزشهای فرهنگی به ویژه خرده فرهنگهای جوانان
- گسترش قلمرو مداخلههای ترمیمی پلیس با در نظر گرفتن میانجیگری کیفری پیش بینی شده در ماده 82 قانون آیین دادرسی کیفری جدید و ضرورت برنامهریزی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی برای بهرهگیری از این ظرفیت های ترمیمی این ماده در حوزه مددکاری و مشاوره پلیس.
- ضرورت انجام یک مطالعه تجربی و عمیق پیرامون میزان اثربخشی واحدهای مددکاری و مشاوره ناجا در پیشگیری از تکرار جرم و تکرار بزهدیدگی. به نظر میرسد این امر در قالب یک طرح پژوهشی با نظارت دفتر تحقیقات پلیس پیشگیری و با همکاری معاونت اجتماعی ناجا قابلیت اجرا داشته باشد.
- جلوههایی از عدالت ترمیمی و ایجاد صلح و سازش را میتوان در اجرای ماموریتهای پلیس حتی در جرمهای مهم مشاهده کرد و پیش بینی سازوکارهای قانونی و به رسمیت شناختن آن میتواند فرهنگ ترمیمی را در سازمان پلیس تقویت کند.
- ضرورت اصلاح سرفصلهای درسی دورههای اموزشی پلیس و گنجانیدن درس عدالت ترمیمی و آموزش رویههای ترمیمی پلیسی در کلیه سطوح دانشگاه علوم انتظامی و دورههای آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت به منظور توسعه فرهنگ عدالت ترمیمی در سازمان و ساختار پلیس.
|